Ajánlott videó



Körkép extra (2018.04.13)

Az ÚKTV legfrissebb adása...

Aktuális programnaptár


Újpest által elnyert pályázatok


Újpesti Cseriti

Városkalauz - Újpest 2017


Városkalauz - Újpest 2017

Kapcsolatok











Az oldalt 9957159 alkalommal 6755067 látogató nézte meg a mai napig 2009.01.01. óta

Mi? Újság? Száz éve friss hírek

Két keréken Újpesten


Az Újpesti Napló hasábjain új helytörténeti sorozatot indítunk. Szöllőssy Marianne, az Újpesti Helytörténeti Gyűjtemény vezetője kéthetente jelentkező sorozatában olyan érdekességeket mutat be városunk múltjából, amit eddig bizonyára kevesen ismertek.



Tavasz van végre, és újra itt a hagyományos futó- és kerékpáros fesztivál, évente sok-sok lelkes résztvevővel. Mióta szeretjük e gördülő alkalmatosságot? Az első biztonságos (már két azonos méretű, pneumatikus kerékkel felszerelt) kerékpárt a források szerint Kosztovits László, az angol Bicycle Club elnöke hozta hazánkba 1879-ben. Hamar a polgári középosztály kedvelt szórakozásává vált, 1881-ben Budapesten Kerékpár Egyesület is alakult. A bicycle szó fordítóinak egyike Szekrényessy Kálmán újságíró volt, Újpest egyik jelentős közéleti személyisége, lelkes sportrajongó. Az ezredéves évfordulóra megnyílt Millenárison már nemzetközi versenyeket is tartottak.

Szűkebb pátriánk polgárai az Ujpesti Ellenőr hetilap (kiadóhivatal: Fuchs Antal nyomdája, Árpád út 20.) értesülése szerint 1893-ban alapították meg az Ujpesti Kerékpár Egyesületet. Székhelyén, a Károlyi utca 21-ben hetente, szerdánként fogadta az érdeklődőket. 1898-ban oktatást szerveztek, erről a már Közérdek címen megjelenő lap adott hírt. (Jó választás volt: Ujpest- és Környékének Társadalmi és Szépirodalmi Hetilapja az egyik legnépszerűbb orgánum volt a nagyközségben.) „F.évi április hó 19-én Arnóczky Endre és Schafhauser Imre tanárok kerékpáriskolát nyitottak a Colosseumban (Árpád út 23.). A tanítás reggel 9 órától estig tart.” A mindössze 40 éves Újpest ekkoriban már erősen kacsintgatott a városi cím felé, csatornázás, szilárd utcaburkolat készült, kezdetben pont az Árpád út környékén. „Drótszamár”-ral a kövezett utcákon igazán gond nélkül haladhatott bárki, a kellemes, majdnem sík terep sem igényelt túl sok erőkifejtést, legfeljebb ha elsüllyedt a kerék az aranysárga homokban. Bíztatás azért kellett, egymás után három lapszám is toborozta kortól, nemtől függetlenül a jelentkezőket. Szerényi Kázmér gyógyszerész, Szirmay Andor rendőrkapitány mellett közismert iparosok, kereskedők nevei fémjelezték a tanulni vágyók névsorát. Horváth Alajos hírlapíró gondolatai napjaink bicikliseinek lelkét is megérinthetik: „…nők, férfiak, vegyest kirándulást rendeznek valami közeli, árnyas, hűs helyre, honnan aztán egy a legvidámabb hangulatban eltöltött pár óra emlékével távoznak s örömmel várják az időt, midőn újra találkozhatnak. Föl tehát! Sorakozzunk minél többen a kerékpározók közé, hogy viduljon szívünk, lelkünk.” Nem hiába, pár év múlva hivatalos versenyeken is indultak az újpestiek. A Millenáris felújítása alatt, 1925-28 között a Megyeri úti stadionban is bizonyíthattak.

Szöllősy Marianne

 



Kiemelt témáink
Halassy Olivér Városi Uszoda Újpesti Párbeszéd Újpesti Piac Újpest Kártya Cseriti Szilas Park Újpesti Szakorvosi Rendelőintézet Görgey utca felújítása Nem Nagy Dolog! Áldozatsegítő Hálózat fejlesztése Újpesten A Bőrfestő Óvoda fejlsztése A Homoktövis utcai bölcsőde fejlesztése Tarzan Park Újpest Márkabolt Hahó Babák Rózsavirág III. ütem























Kapcsolatok





Újpest Önkormányzatának Szociális Intézménye