Ajánlott videó



Kulturkáló (2017.10.13.)

Az ÚKTV legfrissebb adása...

Aktuális programnaptár


Újpest által elnyert pályázatok


Újpesti Cseriti

Városkalauz - Újpest 2017


Városkalauz - Újpest 2017

Kapcsolatok











Az oldalt 9210236 alkalommal 6211679 látogató nézte meg a mai napig 2009.01.01. óta

Újpesti villamosok

Tízesvillamos – különjárat


Úgy istenigazából a 8-as meg a 10-es voltak újpesti villamosok. A hatból ez a kettő nem hagyta el Újpestet egy kerékfordulásnyira sem. A 10-es vonalán – épp a tízesvillamos bloggal – már végigmentünk oda-vissza, de négy is volt, ami örökre eltűnt: a 3-as, a 8-as, a 10-es és az 55-ös.



Címkék:
Tizesvillamos
Lehet, hogy meg kellett volna hagyni a sínpályákat, hogy meggondolhassuk magunkat. Ahogy tették ezt Debrecenben, ahol az 1-es villamos vonalát meghagyták, sőt csináltak mellé egy 2-es vonalat is.

Mert kiderült időközben, hogy a villamosközlekedés a legegészségesebb a tömegközlekedés műfajai közül. Azaz a villamos szennyezi legkevésbé a levegőt.

Újpesten ezt nem vették figyelembe, vagy nem is gondoltak rá. Csak felszedték a síneket, és lebetonozták a pályát. Így aztán nincs lehetőség visszaállítani egyetlen vonalat sem. Nagy kár…

A 8-ast szerettük. Az István térről indult, csapott egy kört a saját hurokpályáján, érintette a Január 10. teret, majd visszatért a piachoz, ahonnan elindult. 1910-től viselte a 8-as jelzést.

Az István téri végállomás nagyon hangulatos volt. Az árusok standjainál még lovak is voltak. Álldogáltak és várták, hogy szükség legyen rájuk. A 8-as ott ment el mellettük, mielőtt elérte volna a Baross utcát.

Útjába esett a leányiskolaként működő közgazdasági technikum, a városi kórház lehangoló épületei, az akkori Újpesti Dózsa edzőpályájának kerítése és a Bányagépgyár is.

A vonal elment a Vasvári Pál utcáig. Onnan megcsinálta a hurkot, majd visszajött a Baross utcára, és ment a piachoz.

A 3-as nem azonos a mai 3-assal, ami Zuglón át közlekedik Pesterzsébetig. A régi 3-as járat a Nyugatitól, Visegrádi utcából indult, és kiment Megyerre. Harminc perc volt a menetideje. Sok utast szállított, főleg a Váci úti gyárakba.

Az 55-ös nagyjából ugyanezt az utat tette meg. Azzal a különbséggel, hogy kezdetben az Árpád hídig járt. Aztán 1945 és 1982 között az újpesti Városkaputól végig az Árpád úton (Állami Áruház,Víztorony), majd a felüljárón át elment Palotára, a Kossuth utcáig.

Maradt tehát a tízes villamos emléke a Víztoronytól a Megyeri csárdáig. Meg a 12-es és 14-es villamosok. Az előbbi állítólag hamarosan megint átjár Palotára, a 14-es pedig Káposztásmegyerre közlekedik.

Kérdés, mi történne, ha megmaradtak volna a régi sínek…

Réti János



Kiemelt témáink
Halassy Olivér Városi Uszoda Újpesti Párbeszéd Újpesti Piac Újpest Kártya Cseriti Szilas Park Újpesti Szakorvosi Rendelőintézet Görgey utca felújítása Nem Nagy Dolog! Áldozatsegítő Hálózat fejlesztése Újpesten A Bőrfestő Óvoda fejlsztése A Homoktövis utcai bölcsőde fejlesztése Tarzan Park Újpest Márkabolt Hahó Babák







Kapcsolatok